SEO sökmotoroptimering

Hur man marknadsför ett turistmål eller en destination med hjälp av SEO-nyckelord

OBS! Denna guide fungerar alldeles utmärkt till andra sidor än destinationssidor. Samt att det är en introduktion till ämnet.

Onlinesynlighet är avgörande för hur du marknadsför ett turistmål på bästa sätt. Så, vikten av att se till att din webbplats har en bra rankning av sökmotorer kan inte underskattas. Först prioritera din destinationswebbplats sökmotoroptimering (SEO) med hjälp av SEO-nyckelord.

SEO-Nyckelord för turistmål

seo-sökmotoroptimering

SEO-nyckelord eller sökord är ord och fraser på din webbplats som är samma eller liknande de ord och fraser som folk använder i sökfrågor. Genom att använda termer som är relevanta för sökfrågor när du marknadsför ett turistmål på dina webbsidor, bestämmer Google och andra sökmotorer webbplatsens trovärdighet och auktoritet på ett visst ämne. När detta är upprättat rankar de din webbplats positivt i sökresultaten.
Att lära sig att marknadsföra ett turistmål med hjälp nyckelord kan vara en stor fördel för din region eller destination. Börja med att överväga vilka sökord potentiella besökare kan använda när du letar efter en webbplats som din.
Här är några exempel på sökord som har en hög sökvolym och som inte för konkurrenskraftig. Till exempel, för att hjälpa dig att marknadsföra ett turistmål i Skaraborg som Lidköping, Spiken, Sommarland, och Kinnekulle:

  • segelflyg,
  • saker att göra på sommaren i Skaraborg(byt ut Skaraborg mot destination),
  • unika saker att göra i Skaraborg(byt ut Skaraborg mot destination),
  • vatten- och nöjesaktiviteter. (tänker på våra Sjönära destinationer)

Undersök sökord för att locka turister till din destination.

sökmotoroptimering SEO
Google Search Console

Undersök vad din målgrupp eller personatyper som ingår i sökfältet när du surfar på destinationswebbplatser. Att veta detta är en viktig del av att använda SEO-nyckelord för att marknadsföra ett turistmål på din webbplats. Du kan använda Google-verktyg för att hjälpa dig att göra det här, till exempel:

  1. Search Console: Visa sökord och termer som driver trafik till din sida.
  2. Trends: utforska hur ofta vissa söktermer används. Filtrera på plats, tid och andra faktorer.
  3. Autocomplete: Skriv ett sökord i Google sökfält för att se olika förslag på variationer av andra sökningar som använder det sökord eller term du testar.

Innan du brainstorm vad din målgrupp söker efter, se till att du har en gedigen förståelse för vem din publik verkligen är.

Tre saker man ska tänka på när man forskar på SEO-nyckelord:

  1. Erbjudanden er destination har och vilka upplevelser som finns. Vad är det ni säljer? Att bestämma detta hjälper dig att skapa en lista med sökord.
  2. Location, Location, Location! Vad söker folk efter när de söker efter din destination eller plats?
  3. Bakom fiendens linjer. Med hjälp av konkurrentverktyg för sökordsforskning (SpyFu, till exempel) kan detta uppnås. Med dessa verktyg kan du se vilka sökord som andra destinationer använder för att hittas online. Jag testade på Lidköping.se.

När du har bestämt en lista med nyckelord som representerar ditt mål och dess erbjudanden. Placera dem sedan på effektiva platser runt din webbplats. När sökmotorer söker igenom din webbplats för relevant innehåll, så är det vissa ställen/platser som sökmotorerna kollar.

Vart på en turist/destinationswebbplats ska du placera SEO-nyckelord

Locka besökare till din destination genom att placera nyckelord, du har brainstormat, på specifika platser på din webbplats. Men var försiktig så att du inte öser på mängder med sökord på platser som inte är meningsfulla. Att skapa bra content som är intressant för läsare är så klart också mycket viktigt, och hjälper dig att undvika sökordspackning.

5 platser på din webbplats som du kan placera SEO-nyckelord:

1. URL-adresser

Att placera en sökordsfras direkt i din destinations webbadress (och i adresserna på sidor och undersidor) är ett bra sätt att bli uppmärksammad av Google.

2. Sidtitlar

Använd nyckelord i titeln på din webbsida för att hjälpa sökmotorer att bestämma relevansen av ditt innehåll. Om en användares sökord är den fras som används i titeln på din sida, rankas den mer positivt.

3. Sidbeskrivningar

Webbplatsens sidbeskrivningar(metadata) är en kort sammanfattning av ditt innehåll. Placera nyckelord här för att öka din webbplats trovärdighet.

4. Rubriker

Sökmotorer identifierar rubriker i ditt innehåll som texten mellan <h>-taggar. Till exempel ”<h1> det här är en rubrik </ h1>”. Att jämföra rubrikerna på de olika sidorna på din webbplats med turists söktermer ökar chanserna att det anges i sökresultaten.

5. Bildtexter och bildtexter

Alla bilder på din webbplats är ett tillfälle att nyckelord. Se till att varje bild har en bildtext som innehåller sökordsfraser i bildtaggar.
Det tar tid att lära sig att marknadsföra en hemsida med SEO-sökord effektivt. Det är dock enkelt att använda ovanstående tips och tricks för att locka till fler besökare genom att tilltala deras specifika sökfrågor. När du behärskar SEO(sökmotoroptimering), arbetar du för att få besökare att snabbt finna din webbplats och tycka att innehållet är relevant.

Fix din webbplats för att marknadsföra ett turistmål eller vilken hemsida som helst egentligen 😀

Alltid brainstorming av sökord och nyckelord är bortkastat om du inte har rätt innehåll på din webbplats för att hjälpa till att locka besökare.

magnus

Vill du/ni ha hjälp att förbättra en hemsida?

Kontakta mig på magnus@omnicom.se eller fyll i formuläret längst ner på startsidan.

Tillsammans kan vi gå igenom:

  • Hur man använder er hemsida för att bygga relationer med er målgrupp.
  • Förstå vad er hemsida kommunicerar ut.
  • Varför er hemsida stänger ute vissa sökare, och vad man kan göra åt det.

Referenser

https://www.spyfu.com
https://www.google.com/webmasters
https://trends.google.ca/trends/
https://support.google.com/websearch

En tanke om “Hur man marknadsför ett turistmål eller en destination med hjälp av SEO-nyckelord

  1. Pingback: SEO kan vara avgörande för framgång. | Omnicom

Comments are closed.