Digital Målsättning

Täcker dina mål för onlinemarknadsföring alla områden? En bra uppsättning digitala marknadsföringsmål täcker en rad olika åtgärder för att hjälpa till att optimera, granska och kontrollera kommunikation och prestanda i alla digitala marknadsföringsaktiviteter.

Det finns fem grunder i digital målsättning:

1: Ökad försäljning – Tillväxt

Börja med dina viktigaste transaktioner som leder till intäkter och vinst! Det är försäljning, eller om du inte säljer på nätet, LEADS som din online-marknadsföring kommer att skapa, som i sin tur kommer att konvertera till försäljning eller donationer om du är en ideell verksamhet.

2: Kommunikation – Kom närmre kunden genom dialog och delaktighet

Digitala kanaler är inte bara bra försäljningskanaler, de utmärker sig som kommunikationskanaler för att engagera din publik. Vi rekommenderar att du skapar detaljerade konverterings- eller budgetmodeller som låter dig ställa in mål per kanal för att nå och påverka din publik.

Eftersom digitala kanaler fungerar bäst när de går ihop med andra kanaler, bör målen här också omfatta onlinebesök som anförts av traditionella offline media.

3: Skapa kundvärde

Företagets hemsida och kundservice är en naturlig plats för kunderna att gå för att få sina frågor besvarade eller att klaga. Att uppmärksamma kvaliteten på den tjänst du erbjuder är en nyckeln till din förmåga att öka försäljning, prata bättre, sänka kostnader och stärka varumärket.

Så du behöver kundnöjdhetsmål för att bedöma hur bra du är på kundservice och för att förbättra service.

4: Sänka kostnader

Ni bör visa det värde du får genom att använda kostnadsbesparingar online för att minska servicekostnaderna och spara på traditionella medier som utskrifter och post.

Det här är mest relevant för en återförsäljare eller ett serviceföretag med flera kanaler, som kan ställa in mål för antal kataloger som hämtas eller antal servicetransaktioner jämfört med andra kanaler.

5: Varumärkesstrategi

Varumärkesstrategi handlar om att bygga ditt varumärke, vad kunder känner, tänker, pratar om kring ert företag. Tänk på vad som gör att dina kunder/publik får en positiv varumärkesupplevelse online.

Om den upplevelsen du skapar är effektiv kommer fördelarna med att engagera dig med din digitala närvaro vara tydlig; interaktionerna inom webbplatsen och med andra kanaler kommer att vara smidiga och besökaren kommer att vilja använda dina onlinetjänster igen och berätta för sina vänner och kollegor om det.

Viktiga varumärkesmål är nivån av tillfredsställelse och rekommendationer eller befrämjande.