Sökmotormarknadsföring & PPC-annonsering

Omnicom hjälper våra kunder med digital marknadsföring som omfattar både sökmotormarknadsföring och PPC-annonsering. Vi sätter upp strategier för sökmotormarknadsföring och integrerar denna med traditionell sökmotoroptimering och övrig kommunikation.

En stor del av sökmotormarknadsföring är Pay per click-annonsering, i vilket vi hjälper våra kunder att sätta upp kampanjer och budgetar. Det finns många förkortningar inom digital marknadsföring. SEM och PPC är två av de viktigaste att känna till. SEM står för Search Engine Marketing och är ett samlingsnamn för alla aktiviteter som rör marknadsföring i sökmotorer. PPC står för Pay Per Click och beskriver hur man betalar för de köpta annonserna som ibland syns högst upp och i högerkant i sökmotorernas sökresultat.

Vi hjälper våra kunder med stöd kring PPC-annonsering i form av att sätta och bevaka budget, välja och köpa sökord, utforma annonser samt optimering och uppföljning av kampanjen.

Olika arbetsområden inom PPC-annonsering

Omnicom arbetar dagligen med områden som:

  • Hur man kan arbeta mer kontinuerligt med sökordsmarknadsföring för att snabbt kunna utnyttja trender, händelser eller säsongsvariationer som är aktuella och relevanta utifrån er verksamhet.
  • Att skriva bra annonsinnehåll/copy för olika ändamål till exempel för att driva trafik eller uppmana till konverteringar.
  • Skillnaderna mellan innehåll/copy för din webbplats och för sökmotorannonser.
  • Hur man hittar rätt sökord samt skaffar sig och behåller en bra position för dessa i sökresultaten.
  • Lokal och geografisk anpassning av sökordsannonser för att hitta nya kunder.
  • Vikten av rätt utformade landningssidor för att fånga besökaren.

Digital marknadsföring och annonsprogram för PPC

Google AdWords

Google AdWords är Googles annonssystem där ni kan marknadsföra ert företag via köpta sökordsannonser. Annonserna visas bland annat i Googles sökresultat, och som namnet Pay Per Click avslöjar så betalar ni som annonsörer endast när någon klickar på er annons.

Facebook Ads

Facebook är världens i särklass största sociala nätverk med över 900 miljoner aktiva användare världen över. Med Facebooks annonssystem Ads kan ni marknadsföra ert företag samt era produkter och tjänster genom en mängd olika varianter av annonsformat. Något som gör Facebook till en unik plats att marknadsföra sig på är de stora möjligheterna till målgruppssegmentering.

YouTube Ads

YouTube räknas idag som världens andra största sökmotor, före Bing och efter Google, och används numer lika mycket för nytta som för nöje. Siten erbjuder PPC-annonsering med unika möjligheter att marknadsföra filmer och ni kan säkerställa att er video får den publik den förtjänar. Genom YouTube Ads kan ni nå en intresserad och segmenterad målgrupp på ett annorlunda och engagerande sätt.

LinkedIn Ads

LinkedIn är ett nätverk som primärt riktar sig till högutbildade och akademiker. Med flera hundra miljoner användare världen över, varav cirka en miljon i Sverige, har det blivit en alltmer attraktiv plats att synas och verka på för såväl användare som företag. LinkedIn-annonsering gör det möjligt att nå en viss yrkesroll eller aktiva inom en viss bransch på ett sätt som ingen annan PPC-annonsering kan.

Remarketing

Istället för att annonsera för de man tror är intresserade är det i många fall bättre att annonsera för de man vet är intresserade. Med Google remarketing kan ni skräddarsy budskap eller erbjudanden till specifika besökare, baserat på vad de läst eller gjort på er webbplats.

Mobil marknadsföring

När nu över hälften av svenskarna har tillgång till internet i en mobil enhet, blir det allt viktigare för företag att marknadsföra sig även på mobiler och surfplattor. Avantime har erfarenhet av allt från PPC-annonsering till mobilapplikationer för att skapa största möjliga affärsnytta och att göra våra kunders närvaro på mobila enheter till den bästa.

Sökmotormarknadsföring och PPC-annonsering kan verka krångligt vid en första anblick. Vi på Avantime hjälper därför våra kunder med allt från planering, genomförande och inte minst uppföljning av alla kampanjer för att göra allt så enkelt som möjligt för er. Är ni intresserade av sökmotormarknadsföring och PPC-annonsering får ni gärna höra av er till oss.

Att komma igång

Digital marknadsföring är väldigt effektivt, men det kan vara svårt att komma igång. Vilka kanaler ska man välja? Hur stor ska budgeten vara? Och var ska man egentligen skicka alla besökare?

Vi på Omnicom har många års erfarenhet av digital marknadsföring och vet hur man ska göra för att skapa affärer på nätet. Hör gärna av dig till oss genom formuläret nedan så återkommer vi så fort vi kan.